Flytta e-sim till ny enhet
Att flytta över e-sim till en ny enhet är av förklarliga skäl inte alltid lika enkelt som med ett fysiskt simkort. Det verkar dessutom skilja sig något både mellan olika operatörer och tillverkare vad som är möjligt att göra på egen hand. Vi berättar allt du behöver veta om att flytta e-sim på den här sidan.
Kan man flytta ett e-sim mellan olika enheter?
Ja, det kan finnas möjlighet att överföra e-sim från en enhet till en annan utan att behöva kontakta operatören och få en ny QR-kod (så kallad snabb eller direkt överföring). Men fram tills relativt nyligen har möjligheterna varit ytterst begränsade, och det är fortfarande din enhet (mobilmärke och modell) och ditt val av operatör som avgör om det fungerar just i ditt fall.
Om varken enheten eller operatören har stöd för snabb överföring av e-sim behöver du be operatören om en ny QR-kod för att aktivera e-simmet på den nya enheten.
Vad säger operatörerna om att flytta e-sim till en ny enhet?
Villkoren när det gäller överföring av e-sim mellan enheter verkar som sagt variera mellan olika operatörer. Hos till exempel Telenor ska du kunna flytta ett e-sim mellan iPhones utan att scanna en ny QR-kod, antingen i samband med uppstart av den nya mobilen eller via inställningarna. Och enligt Samsungs supportsida ska både Telia och Halebop stödja snabb e-sim-överföring mellan Galaxy-mobiler
Men det kan så klart finnas fler operatörer som stödjer snabb e-sim-överföring, både mellan iOS- och Android-enheter, även om de inte har information om det på sina respektive hemsidor. Vi rekommenderar därför att du kollar vad som gäller just hos din operatör för säkerhets skull.
Överför e-sim mellan iPhones så här
- Öppna Inställningar på din nya mobil.
- Välj Mobildata > Lägg till mobilabonnemang.
- Välj ett mobilabonnemang att flytta över från en annan iPhone. Ser du ingen lista med nummer klickar du på Flytta över från en annan iPhone.
- Kolla instruktionerna på din gamla iPhone för att bekräfta flytten. Du bekräftar genom att klicka på Överför, eller så anger du koden som visas på din nya iPhone (om du uppmanas ange en verifieringskod).
- Vänta på att ditt mobilabonnemang aktiveras på din nya Iphone. Ditt tidigare e-sim avaktiveras när mobilabonnemanget aktiveras på din nya Iphone.
- När du får upp meddelandet Slutför inställningen (för mobilabonnemanget det gäller) klickar du på det, och blir då omdirigerad till operatörens webbplats för att föra över e-simmet. Kontakta operatören om du stöter på problem.
Enligt Apple behöver båda enheterna har minst iOS 16, medan Telenor hävdar att möjligheten till snabböverföring av e-sim blev tillgänglig först i och med lanseringen av iOS 18.
Överför e-sim mellan Samsung Galaxy-mobiler så här
- Öppna Inställningar och gå vidare till Anslutningar > SIM-hanterare > Lägg till e-sim på din nya enhet.
- Välj Överför SIM från en annan enhet på din nya enhet.
- På din gamla enhet kommer du nu att se ett popup-fönster för sim-överföring och där klickar du på Överför. Ange den sexsiffriga verifieringskoden som du ser på den nya enheten.
- På din nya enhet får du nu välja telefonnumret i fråga från listan som din gamla Galaxy-enhet tillhandahåller, och sedan klickar du på Överför.
- Klicka på Överför på din gamla Galaxy-enhet.
- Telefonnumret överförs nu till den nya Galaxy-enheten.
- Klicka på Klar på din gamla enhet.
- E-simmet som är kopplat till numret laddas ner automatiskt och aktiveras på din nya Samsung Galaxy-enhet.
För att e-sim-överföringen ska fungera måste din nya enhet vara upplåst och så klart stödja snabböverföring av e-sim. Stöter du på problem eller känner dig osäker på om och i så fall hur du kan överföra e-sim till en ny enhet bör du kontakta din operatör.
Kan man flytta e-sim från en iOS-enhet till en Android-enhet?
Om du ska byta från en iOS-enhet till en Android-enhet eller tvärtom verkar du i dagsläget inte kunna flytta över e-simmet på egen hand. I de flesta fall måste du alltså helt enkelt kontakta din operatör och be dem flytta över e-simmet eller skicka dig en ny QR-kod så att du kan aktivera e-sim på din nya enhet.
Men informationen gällande överföring av e-sim mellan enheter med olika operativsystem är begränsad, och den som finns är något tvetydig. För säkerhets skull bör du därför kontakta din operatör och höra vad som gäller hos dem och för både din gamla och nya enhet.