Smartphone och klockan Huawei Watch 3 bredvid varandra.Med e-sim i Huawei Watch 3 behöver du inte ha telefonen i närheten för att svara på samtal i klockan. Foto: Framesira/Shutterstock.com

Lanseringar

För den som har väntat på smartwatches från Huawei är väntan nu över. Huawei Watch 3 och Huawei Watch 3 Pro har släppts på den svenska marknaden och finns att köpa för den som vill ha en riktigt bra e-simklocka från tillverkaren, skriver Mobil.se.

Redan tidigare i sommar berättade vi om att Huawei släpper två smartwatches med e-simstöd i år. Nu i dagarna finns Watch 3 och Watch 3 Pro från Huawei äntligen tillgängliga för köp i Sverige.

Det rekommenderade priset är 3 990 kronor för Huawei Watch 3 och 4 490 kronor för Huawei Watch 3 Pro.

Klassisk design på klocka och urtavla

Klockorna är tillverkade av titan respektive rostfritt stål och har välvt glas över urtavlan. På sidan av klockan sitter en knapp som du kan snurra på för att zooma på skärmen eller bläddra bland appar och menyer.

Överlag har klockorna en väldigt klassisk design för smartwatches.

Svara på samtal direkt i klockan med e-sim

Men den största vinsten med Huaweis klockor är som sagt stödet för digitalt simkort, e-sim, vilket innebär att du inte behöver ha din smartwatch ansluten till mobilen för att exempelvis svara i telefon. För att kunna använda e-sim till din smartwatch måste du dock lägga till ett särskilt klockabonnemang till ditt vanliga abonnemang.

Med e-sim fungerar den smarta klockan som en fristående andra enhet med samma nummer som din telefon. I dagsläget är det Telia och Telenor som kommer att erbjuda e-sim till Huaweis smartwatches, enligt Mobil.se.

Tufft att få tag i komponenter

Lanseringen sker mitt i en i övrigt turbulent tid för Huawei. Förra veckan släppte tillverkaren sin rapport för andra kvartalet, som visade en minskning i omsättning med 29 procent jämfört med samma period 2020, enligt Computer Sweden.

Sedan Huawei blev svartlistade på den amerikanska marknaden är det svårt för dem att få tag i komponenter som behövs. Företag i USA måste nämligen ansöka om tillstånd först innan de får sälja komponenter till Huawei.

Däremot har Huawei kunnat öka sin vinstmarginal, från 0,6 procent till hela 9,8 procent. Det har varit möjligt tack vare effektiviseringar som tillverkaren gjort.