Samsungmobil ligger ovanpå iphone mot svart bakgrund.Omdias rapport om försäljningen på den globala smartphonemarknaden under Q3 2025 visar att Samsung fortfarande är störst, följt av Apple på en andraplats. Foto: PixieMe/Shutterstock.com

Rapporter

Den globala smartphonemarknaden fortsätter att visa tecken på återhämtning. Under årets tredje kvartal (Q3 2025) levererades totalt 320,1 miljoner enheter, vilket motsvarar en tillväxt på 3 procent jämfört med samma period förra året. Det visar färska siffror från analysföretaget Omdia.

Tillväxten drevs främst av stark efterfrågan på tillväxtmarknader som Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika. På den afrikanska marknaden låg ökningen på hela 25 procent.

Samsung och Apple håller sig i toppen

  • Samsung behåller sin förstaplats som världens största tillverkare och visade en stabil tillväxt på 6 procent. Företaget levererade 60,6 miljoner enheter under det tredje kvartalet, mycket tack vare försäljningen av premiummodellerna i Galaxy Z-serien och de mer prisvärda modellerna i Galaxy A-serien.
  • Apple ligger kvar på en stark andraplats med 56,5 miljoner levererade enheter, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med i fjol. Enligt Omdia har efterfrågan på den nya iPhone 17-serien överträffat förväntningarna.
  • Xiaomi (inklusive Redmi och Poco) knep tredjeplatsen med 43,4 miljoner enheter, vilket motsvarar en marginell ökning på 1 procent.

Den kinesiska tillverkaren Transsion (med märken som Tecno och Infinix) fortsätter att vara den snabbast växande spelaren på marknaden. På årsbasis har Transsion ökat sina leveranser med 12 procent, tack vare sitt starka fokus på lågprissegmentet i Afrika och Mellanöstern.

Pekar på en polariserad marknad

Siffrorna i rapporten pekar på en tydligt polariserad marknad. Tillväxten sker nästan uteslutande i de två ändarna av prisspektrumet: ultra-lågprissegmentet (telefoner under 100 dollar) och premiumsegmentet (över 700 dollar). I mellansegmentet är tillväxten däremot fortsatt svag.

Samtidigt varnar Omdia för att komponentbrist och stigande kostnader kan leda till högre priser framöver, vilket kan hämma tillväxten i det priskänsliga lågprissegmentet.