Telenor e-sim

Telenor erbjuder e-sim för dig som har ett aktivt mobilabonnemang och vill byta från ett vanligt simkort till e-sim. I dagsläget verkar erbjudandet om e-sim bara gälla för mobilabonnemangen, och alltså inte kontantkorten. Men det kan gå snabbt på telekommarknaden, så för säkerhets skull kan du alltid höra av dig till Telenors support och fråga vad som gäller för e-sim och kontantkort.

Fördelar

  • Erbjuder e-sim till företagsabonnemang
  • Har 5G-stöd för vissa abonnemang
  • Möjlighet att byta till e-sim via Mina sidor

Nackdelar

  • Något höga priser

För aktuella erbjudanden

Beställ e-sim från Telenor

Du kan välja e-sim när du beställer ett nytt abonnemang från Telenor. Men det går även att byta till e-sim om du redan har ett abonnemang hos operatören. För att kunna byta till e-sim måste du vara privatkund, ha verifierat dig som ägare av abonnemanget och ha BankID.

Så byter du från simkort till e-sim via Mitt Telenor

  1. Logga in på ditt konto i Mitt Telenor (om du inte har ett konto måste du skaffa det).
  2. Om du använder appen: Välj alternativet Abonnemang och mobilnumret du vill skaffa e-sim till.
  3. Om du använder webben: Välj Min översikt > abonnemanget det gäller > mobilnumret du vill skaffa e-sim till.
  4. Välj Beställ e-sim.
  5. Legitimera dig med BankID.

Du som skaffar e-sim till en Iphone som fortfarande har ett ”vanligt” simkort kopplat till abonnemanget, måste komma ihåg att ta ut simkortet för att ditt e-sim ska kunna fungera.

Aktivera Telenors e-sim

När du har beställt e-sim via Mitt Telenor får du välja om du vill aktivera e-simmet för den mobil du håller i handen eller om du vill aktivera det på en annan mobil. Du kan också välja att ställa in e-sim manuellt via mobilens inställningar. Du väljer det alternativ som passar bäst för dig och följer sedan instruktionerna på skärmen.

Aktivera e-sim från Telenor i smartwatch

Hos Telenor kan du använda e-sim till din smartwatch genom att lägga till tjänsten Mobiluppkoppling Klocka till ditt mobilabonnemang. Fördelen med att koppla upp din smarta klocka med e-sim i stället för Bluetooth är att du kan lämna mobilen hemma men ändå till exempel ringa och skicka meddelanden till och från klockan.

Tjänsten gäller både för Apple Iphone och Samsung Galaxy Watch, förutsatt att just din modell har stöd för e-sim såklart.

För att kunna köpa Mobiluppkoppling klocka hos Telenor behöver du ha

  • En Iphone 6 eller senare, alternativt en Android 5.0 eller senare
  • Ett mobilabonnemang hos Telenor
  • En smart klocka av typen Apple Watch Series 3 (4G) eller senare, alternativt en Samsung Galaxy Watch 1/Active2 eller senare
  • Operatörsinställningarna Telenor 35.1 i din mobil

Följ Telenors instruktioner för Mobiluppkoppling klocka till Apple Watch för att komma i gång med e-sim till din Apple Watch. För att köpa och aktivera tjänsten för din Samsung Galaxy Watch ska du i stället följa Telenors instruktioner för Mobiluppkoppling klocka till Galaxy Watch.

Telenors kundtjänst för e-sim

Chatt
Vardagar
09.30-20.00
Lördagar
09.30-18.00
Söndagar
09.30-18.00
Chatta
Telefon
Vardagar
08.00-18.00
Lördagar
Stängt
Söndagar
Stängt
Ring

Vanliga frågor om Telenors e-sim

Erbjuder Telenor e-sim till Apple Watch?

Ja, Telenor erbjuder e-sim till Apple Watch via tjänsten Mobiluppkoppling klocka.

Erbjuder Telenor e-sim till Samsung Galaxy Watch?

Ja, Telenor erbjuder e-sim till Samsung Galaxy Watch via tjänsten Mobiluppkoppling klocka.

Vad kostar det att beställa e-sim hos Telenor?

Det kostar inget att beställa e-sim hos Telenor. Det du betalar för är den prisplan (per månad) du har valt till ditt abonnemang. Om du vill använda tjänsten Mobiluppkoppling klocka läggs e-sim till ditt Telenor-abonnemang, och då behöver du betala en låg månadskostnad för tillägget.

Erbjuder Telenor e-sim för företag?

Ja, Telenor erbjuder e-sim för företag. Om du har administratörsbehörighet kan du beställa e-sim direkt genom att logga in på Telenor Mitt Företag. Välj abonnemanget du vill beställa e-sim till och när beställningen har behandlats kommer du få en QR-kod som du scannar för att aktivera e-sim i din enhet.

Kan jag beställa flera e-sim till min mobil hos Telenor?

Nej, hos Telenor är det ett e-sim per mobil som gäller.

Har Telenors e-sim stöd för 5G?

Om du har ett abonnemang med stöd för 5G kommer du att kunna surfa i 5G-nätet med ditt e-sim. Det är dock inte alla Telenors abonnemang som har 5G-stöd.

Kan jag flytta mitt e-sim från en smart klocka till en annan?

Nej, du kan inte flytta ditt e-sim mellan olika smarta klockor. Om du ska byta klocka måste du beställa tjänsten Mobiluppkoppling klocka på nytt och få ett nytt e-sim.