Hörnet på en lila mobilförpackning från xiaomi.Med en rekordhög försäljningsökning på 83 procent seglade Xiaomi om Apple och är nu världens näst största smartphone-tillverkare. Foto: GYAN PRATIM RAICHOUDHURY/Shutterstock.com

Rapporter

När analysföretaget Canalys sammanfattar utvecklingen på den globala mobilmarknaden för det andra kvartalet 2021 blir det tydligt att ordningen har kastats om. Apple, som tidigare var världens näst största mobiltillverkare efter Samsung, har nu blivit omkörda av kinesiska Xiaomi, som kan skryta med en försäljningsökning på imponerande 83 procent under det senaste året. Det skriver Mobil.se.

Kinesiska Xiaomi växer snabbt världen över och under det senaste året har tillverkarens försäljningar ökat med hela 83 procent. Och tack vare den stora ökningen ligger Xiaomi nu på plats två på den globala tillverkartopplistan och har 17 procent av marknadsandelarna. Apple har knuffats ner på tredjeplats med sina 14 procent av marknaden, medan Samsung fortfarande håller sin förstaplacering med 19 procent.

På fjärde plats kommer både Oppo och Vivo med 10 procent marknadsandelar vardera.

Xiaomis försäljning ökade mest

Canalys rapport för det andra kvartalet 2021 visar att försäljningsutvecklingen varierar rätt rejält bland marknadens tillverkare. Xiaomi stod utan tvekan för den största ökningen med sina 83 procent, och sedan är det ett stort hopp ner till Oppo som ökade sina försäljningar med 28 procent. Vivo ökade med 27 procent, Samsung med 15 procent och Apple bara med 1 procent.

Marknaden som helhet ökade med 12 procent.

Har börjat leverera till fler marknader

Den främsta förklaringen till Xiaomis markanta försäljningsökning under det senaste året är att tillverkaren öppnade upp på betydligt fler marknader. Leveranserna till Latinamerika och Afrika ökade till exempel med 300 respektive 150 procent.

Enligt Ben Stanton, Canalys Research Manager, är Xiaomi just nu inne i en spännande utvecklingsfas där företaget ska gå från att vara en utmanare till att ta plats bland de större och mer etablerade tillverkarna. Stanton påpekar dock att Xiaomis priser är cirka 40–75 procent lägre än Samsungs och Apples, och att man under året därför bör försöka öka försäljningarna av flaggskepp som Mi 11 Ultra.