Smartklocka ligger bredvid förpackning och blombukett.Tack vare lanseringen av Galaxy Watch 4 har Samsung tagit allt fler andelar på smartwatch-marknaden. Foto: Nata Aleks/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt siffror från Counterpoint har Samsungs beslut att gå över till smartwatch-operativsystemet Google Wear OS varit ett lyckat sådant. Efter lanseringen av den nya Galaxy Watch 4-serien slog Samsung försäljningsrekord (under ett kvartal) och kryper nu allt närmre Apples hittills ohotade förstaplats på smartwatch-marknaden.

När Counterpoint summerar det tredje kvartalet på smartwatch-marknaden framstår Samsung som den stora segraren. Lanseringen av Galaxy Watch 4 blev en succé, och mycket tack vare övergången till Googles Wear OS sålde tillverkaren fler smarta klockor än någonsin under ett kvartal. Marknadsandelarna ökade från 4 procent under årets andra kvartal till 17 procent under det tredje kvartalet. 

Under det tredje kvartalet 2020 hade Samsung 9,9 procent av smartwatch-marknaden och nu ligger motsvarande siffra på 14,4 procent.

Apple fortfarande störst, men Samsung utmanar

Apple är fortfarande marknadsledande när det gäller smartwatch-segmentet, men efter sina framgångar under det tredje kvartalet bjuder Samsung på en allt större utmaning. Apple utgör nu 21,8 procent av smartwatch-marknaden, vilket kan jämföras med 28,0 procent under motsvarande period 2020. Enligt Counterpoint har fallet på cirka 10 procent att göra med lanseringen av Apple Watch 7 som blev uppskjuten till det fjärde kvartalet.

Ser man till de andra smartwatch-tillverkarna på topp 5-listan är det Amazfit och Imoo som delar på tredjeplatsen med 5,8 procent av marknaden, vilket kan jämföras med 5,4 respektive 6,6 procent under tredje kvartalet 2020. Huawei landar på 5,0 procent, vilket är ett tydligt fall från förra årets 13,6 procent.

Samsung presterade bättre än väntat under det tredje kvartalet

Enligt Sujeong Lim, Counterpoints Research Senior Analyst, hade man inte riktigt räknat med att Samsung skulle nå så pass stora framgångar som de faktiskt gjorde under det tredje kvartalet.

– Även om leveranserna av Galaxy Watch 4-serien var mycket högre än förväntat, såldes mer än 60 procent av de totala leveranserna i Nordamerika och Europa, där andelen mellan- och högprismodeller är hög. För att öka sin marknadsandel ytterligare förväntas Samsung lansera prisvärda modeller inom 2–3 år för att rikta in sig på den snabbt växande asiatiska marknaden, säger Sujeong Lim i rapporten.