Hand håller upp en blå iphone 13.Tack vare framgångarna med Iphone 13 tog Apple över tronen från Samsung på den globala mobilmarknaden under det fjärde kvartalet 2021. Foto: NYC Russ/Shutterstock.com

Rapporter

Tack vare det stora intresset för Iphone 13 gick Apple förbi Samsung när det gäller den globala smartphone-försäljningen under det fjärde kvartalet 2021. Apple hade 22 procent av marknaden medan Samsung ramlade ner på 20 procent, följd av de tre kinesiska tillverkarna Xiaomi, Oppo och Vivo. Det rapporterar ComputerSweden.

Enligt analysföretaget Canalys siffror fick Samsung se sig besegrade av Apple under det fjärde och sista kvartalet av 2021. Apples framgångar med Iphone 13 bidrog till flest andelar på den globala mobilmarknaden och tillverkaren placerade sig med 22 procent på plats nummer ett. Samsung ramlade ner på en andraplats med sina 20 procent av marknaden.

Tre kinesiska tillverkare på plats tre, fyra och fem

Nummer tre, fyra och fem på listan över tillverkare med flest sålda enheter under det fjärde kvartalet intogs av Xiaomi, Oppo och Vivio med 12, 9 respektive 8 procent av marknaden.

Apple var starka på den kinesiska marknaden under det fjärde kvartalet

Enligt Canalys analytiker Sanyam Chaurasia stod Apple riktigt starka på den kinesiska marknaden under det fjärde kvartalet, där prissättningen på flaggskeppstelefonerna tydligen ska ha varit ”aggressiv”.

Varierande leveranstider beroende på marknad

Sanyam Chaurasia konstaterar att Apples leveranskedjor har börjat återhämta sig, men att man ändå fick lov att göra vissa  ändringar i produktionen i slutet av 2021 på grund av komponentbristen. Tillverkaren kunde inte riktigt möta den stora efterfrågan på de nya Iphone-modellerna.

– På prioriterade marknader upprätthöll de rimliga leveranstider, men på en del marknader fick kunderna vänta, säger Chaurasia i ett uttalande.

Inget starkt kvartal för marknaden i stort

Det ska dock sägas att det fjärde kvartalet 2021 inte var någon stark period för mobilmarknaden i stort. Tillväxten för den totala smartphone-försäljningen landade bara på 1 procent, vilket ska bero på problemen i leverantörskedjorna och andra faktorer som kan kopplas till pandemins effekter.