Om Tres e-sim

Tre erbjuder e-sim för vissa mobilabonnemang, men har även en tilläggstjänst via e-sim till några av Samsungs och Apples smarta klockor.

Med e-sim kan du ha flera abonnemang i din mobil, ett på det ”vanliga” simkortet och det andra på ditt e-sim. Det går även bra att ha abonnemang från olika operatörer. Till exempel kan du ha ditt (privata) Tre-abonnemang på e-sim och ditt företagsabonnemang från någon annan operatör på simkortet. Du kan ha upp till fem e-sim inlagda i din telefon, men det är bara ett av dem som kan vara aktivt åt gången.

Fördelar

  • Smidig beställning av e-sim via Mitt3
  • Erbjuder e-sim till telefon och smartwatch
  • Utbrett 5G-nät

Nackdelar

  • Sämre täckning i norra Sverige

Beställ e-sim från Tre

För att kunna beställa e-sim från Tre måste du ha ett befintligt abonnemang hos dem. Du beställer e-sim via Mitt3 på din dator eller surfplatta. Du kan alltså inte beställa e-sim via appen.

Så beställer du e-sim via Mitt3

  1. Välj abonnemanget som ditt e-sim ska beställas till.
  2. Gå till Beställ/Aktivera e-sim och klicka på Beställ e-sim.
  3. När e-sim är beställt är det bara att vänta på vidare instruktioner.

Aktivera e-sim från Tre

När du ska aktivera ditt e-sim från Tre kan tillvägagångssättet skilja sig något beroende på enhet och tillverkare. Det kan du läsa mer om på Tres supportsida för aktivering av e-sim. Men här nedanför går vi också igenom ungefär hur du gör för att aktivera ditt e-sim.

Aktivera e-sim via digital QR-kod

  1. Uppdatera enheten till den senaste versionen av operativsystemet (för iOS gäller 12.1.4 och senare).
  2. Ta ut det fysiska simkortet från enheten.
  3. Koppla upp dig på wifi.
  4. Skanna QR-koden.

Aktivera e-sim via fysisk QR-kod

  1. Uppdatera enheten till den senaste versionen av operativsystemet (för iOS gäller 12.1.4 och senare).
  2. Logga in på Mitt3 på din dator eller surfplatta.
  3. Välj vilket abonnemang som e-sim ska aktiveras på.
  4. Gå till Beställ/Aktivera simkort.
  5. Fyll i det 19-siffriga simkortsnumret som du hittar på ditt e-sim.
  6. Ta ut det fysiska simkortet från enheten.
  7. Anslut till wifi.
  8. Skanna QR-koden.

Om du stöter på problem kan du alltid kontakta Tre support för att få vägledning, eller ta hjälp av guiden hos 3Community.

Så aktiverar du e-sim på Apple Watch

  1. Öppna Watch-appen på din Iphone.
  2. Välj Min klocka Mobilnät Ställ in mobilnät.
  3. Följ anvisningarna på skärmen.

Så aktiverar du e-sim på Galaxy Watch

  1. Stäng av wifi.
  2. Öppna appen Wearables på din telefon.
  3. Välj Mobilnätverk.
  4. Följ anvisningarna på skärmen.

Tres kundtjänst

Chatt
Vardagar
09.00-18.00
Lördagar
09.00-15.00
Söndagar
Stängt
Telefon
Vardagar
09.00-18.00
Lördagar
Stängt
Söndagar
Stängt

Vanliga frågor om e-sim från Tre

Erbjuder Tre e-sim till Apple Watch?

Ja, Tre erbjuder e-sim till vissa modeller av Apple Watch via tilläggstjänsten Apple Watch-anslutning. Högre upp på den här sidan ser du vilka Apple Watch-modeller som är kompatibla.

Erbjuder Tre e-sim till Samsung Galaxy Watch?

Ja, Tre erbjuder e-sim till vissa modeller av Samsung Galaxy Watch. Tjänsten kallas Galaxy Watch-anslutning och högre upp på den här sidan ser du vad som krävs för att kunna teckna tjänsten.

Vad kostar e-sim hos Tre?

Precis som ett ”vanligt” simkort är e-sim gratis hos Tre. Det du betalar för är prisplanen för ditt abonnemang. Om du lägger till Galaxy- eller Apple Watch-anslutning till ditt mobilabonnemang får du de första sex månaderna gratis, därefter måste du betala en extra avgift för tjänsten.

Har Tres e-sim stöd för 5G?

Köper du e-sim för Tres mobilabonnemang med 15 GB, 50 GB eller obegränsad surf ingår 5G.

Erbjuder Tre e-sim för företag?

Det finns ingen särskild information om e-sim för företag på Tres sida. Men å andra sidan finns det heller inget som tyder på att det inte skulle gå att byta från simkort till e-sim om du har ett aktivt företagsabonnemang. Enligt vår bedömning gör du förmodligen på samma sätt som om du skulle ha ett privatabonnemang, det vill säga att du beställer e-sim på Mitt3 eller i butik/via kundtjänst där du får en digital eller fysisk QR-kod att scanna av.