Telavox e-sim
Operatören Telavox riktar sig uteslutande till företag och erbjuder smarta och enkla kommunikationslösningar, både i form av mobilabonnemang, mobil växel och mobilt bredband. Som alternativ till fysiska simkort finns nu även möjlighet att välja den digitala motsvarigheten, det vill säga e-sim, både till mobilabonnemang och mobilt bredband. Det senare är fortfarande relativt sällsynt bland de andra operatörerna på marknaden, så på den punkten får Telavox ett klart plus.
Info! Det finns i dagsläget tre olika mobilabonnemang att välja på hos Telavox. Alla har obegränsad surf, fria samtal, sms/mms och 5G, men de skiljer sig gällande antalet smarta funktioner som ingår. När det gäller mobilt bredband finns det två abonnemang: med 10 GB surf eller obegränsad surf.
Enskilda användare beställer och aktiverar e-sim smidigt via Telavox-appen, medan företagsadministratörer går via administratörportalen.
Fördelar
- E-sim för mobilabonnemang och mobilt bredband
- Smidig beställning via appen
- 5G-surf i stabilt nät
Nackdelar
- Erbjuder inte e-sim för smartwatch
För aktuella erbjudanden
Beställ och aktivera e-sim från Telavox
Som enskild användare kan du beställa ditt e-sim direkt via Telavox-appen eller via webbläsare, medan administratörer kan beställa e-sim till en användare via adminportalen. Här nedanför ser du hur det kan se ut.
Beställa och aktivera e-sim via appen
Om du är ny användare och saknar simkort
- Öppna appen och gå till Inställningar.
- Välj Mobil > eSIM > Beställ eSIM.
- Du får en QR-kod som du ska scanna för att aktivera e-simmet.
- Kan du inte scanna koden kan du manuellt ange aktiveringskoden som visas på samma sida.
- Tänk på att du ska vara uppkopplad mot wifi när du aktiverar ditt e-sim.
Om du har fysiskt simkort och ska byta till e-sim
- Öppna appen och gå till Inställningar.
- Välj Mobil > SIM-kortsdetaljer.
Välj Ersätt med eSIM och klicka på Beställ eSIM. - Du får se e QR-kod som du scannar för att aktivera e-simmet.
- Går det inte att scanna koden kan du manuellt ange aktiveringskoden som visas på samma sida.
- Kom ihåg att du ska vara uppkopplad mot wifi under aktiveringen.
Hur gör jag om jag redan har e-sim och ska flytta det mellan enheter?
Använder du redan e-sim och ska byta enhet kan du ta bort e-simmet från den gamla enheten via enhetens inställningar. Öppna sedan Telavox-appen och gå till Inställningar > Mobil > eSIM. Lyckas du koppla bort e-simmet från den gamla enheten ska du se din QR-kod igen. Visas inte koden kan du testa att ladda om appen eller sidan (om du går via webbläsare).
Skulle du av någon anledning inte ha tillgång till din gamla enhet eller om din QR-kod inte visas kan du be din administratör att ta bort simmet från ditt konto via adminportalen så att du kan beställa ett nytt e-sim. Skulle inte heller detta vara möjligt är det bäst att kontakta Telavox support för att få hjälp.
Beställ och aktivera e-sim via adminportalen
- Logga in i Telavox adminportal och gå till fliken Användare.
- Välj Simkort och hårdvara > Lägg till SIM-kort.
- Välj eSIM och klicka på Bekräfta.
- Som administratör kan du nu scanna QR-koden som visas och aktivera e-simmet på användarens mobiltelefon.
Telavox kundtjänst för e-sim
Vanliga frågor om Telavox e-sim
Ja, Telavox har lanserat e-sim även för mobilt bredband.
Nej, i dagsläget erbjuder Telavox inte e-sim för Apple Watch, eller för några smartwatches över huvud taget.
Nej, att skaffa eller byta till e-sim hos Telavox kostar inget extra.
Ja, Telavox e-sim stödjer 5G.
Telavox e-sim är kompatibelt med senaste generationens smartphones, men för säkerhets skull är det bra att dubbelkolla att din enhet stödjer tekniken. I dagsläget kan man dock inte använda Telavox e-sim på en smartwatch.